kurátor: Radim Kopáč
grafika: Lenka Jasanská
architektonické řešení: Ondřej Beneš
produkce: Veronika Hudečková a Lenka Vosičková
foto:Lukáš Jasanský
2013
Jednoduchá výstava v sále sousedícím s papírovým modelem Prahy. Jednalo se o nízkorozpočtový projekt. Architektonické řešení se oriantovalo tedy na pouze ty nejjednodušší prvky a elementy.
Velmi důležitá byla podlaha, na kterou jsme položili bílé lino.
Výstava prezentovala práci jedenácti skvělých dětských ilustrátorů. Každý autor měl svou polouzavřenou kóji spojenou tečkami s centrálním zakřiveným panelem obsahujícím portrét autora i základní informace o jeho práci.
V jednotlivých kójích pak bylo jen pár bílých stolků a papírová štorklata.
Výstava měla velký úspěch. V obměněných podobách jsme ji zrealizovali ještě v Karlových Varech, Lidicích, Litomyšli.
To je můj nejoblíbenější záběr - pohled do expozice přes Langwailův model Prahy.
11 světů – Současná česká ilustrace pro děti
Výstava dětské ilustrace 11 světů proběhla
v jedné z nejkrásnějších veřejných budov konce devatenáctého století
(Muzeum
hlavního města Prahy), která v Praze patří
spolu s Národním divadlem, Národním muzeem a Rudolfinem v tehdejší
rakouskouherské monarchii k vrcholným projevům emancipačního procesu,
které od konce osmnáctého století nazýváme „Národního obrození“.
Rok 1989 znamená mezník, vyjádření dlouholetých snah
o vytvoření svobodného, demokratického státu. Mladá česká demokratická
společnost však dosud obdobně významné a výrazné veřejné objekty, symbolizující
znovunabytou suverenitu a sílu nemá. Různé snahy tu jsou pořád - v Praze
nyní například neutuchají hovory na téma nové filharmonie – tedy toho
stavebního druhu, který se v západní Evropě úspěšně rozvíjí několik posledních
desetiletí.
Úspěch mají knihovny (NTK v Praze), universitní a
drobnější stavby. Nejvelkolepější projekt – návrh Kaplického národní knihovny „chobotnice“
však do realizace nedošla. Zde se v celkovém přístupu asi nejjasněji
projevila absence koncepčního a strategické uvažování.
Jak s tím souvisí práce pro děti? Znám je
Kafkův aforismus o divadelním řediteli, který se plně věnuje přípravě nového
velkého divadelního domu – a co dělá právě nyní? – „přebaluje budoucího
slavného dramatického umělce“…… Na podobné vlně se nese i výstava – Za
historickým papírovým Langweilovým
modelem Prahy jsme vytvořili jiný svět. Vazbu na tímto modelem reprezentované
slavné tradici středověké evropské metropole, jež měla aspiraci „vyzařovat křesťanské
duchovní ideály“ na Východ, zprostředkovává dynamícky tvarovaný ústřední panel.
Ne náhodou se podobá architektem Roškotem upravované hrobce českých králů na
Pražském hradě (1935-1936) – pro tuto jeho realizaci se vžil název „jízda
králů“ – tři katafalky včetně dlažby jsou pojaty velkolepě a dymanicky.
Tvarosloví upomíná na proudnicové tvary lokomotiv – žádné poklidné spočinutí,
ale historický odkaz jako výzva. V případě naší výstavy, v době
adorace sportovních klání a zápolení,
jsme jen provokativně do čela umístili velké závodní číslo – sumarizuje tu
úsilí jedenácti českých ilustrátorů dětských publikací.
Informativně:
Dětská ilustrace má v české republice
mimořádnou a silnou tradici. Stačí
vzpomenout z posledního půlstoletí Zdeňka
Milera, Květu Pacovskou,
Petra Síse, Zdeňka Smetanu, Jiřího Trnku, Štěpána Zavřela nebo Helenu Zmatlíkovou.
Dnešní
ilustrátoři v době upadajícího zájmu o umění a kulturu to ale obecně mají složitější.
Na druhou stranu jim přeje otevřenost dnešní společnosti, nová komunikační a
sdělovací média. Výstava si dala za cíl do dnešní expanzivní digitální reality
vnést hru - nešlo o pasivní konzumaci, ale o aktivní spoluúčast, spolupodílení se
na tvůrčím procesu.
Většina z jedenácti
autorů má na svém kontě už dlouhou řadu úspěšných, někdy doslova ikonických
realizací, ať knižních (jako Pavel
Čech nebo Renáta
Fučíková), filmových (Galina
Miklínová), výstavních (David
Böhm a Jiří Franta)
nebo multimediálních (Petr Nikl);
někteří se prosadili přirozeně i v zahraničí (Lucie Lomová).
Autoři přirozeně
překračují hranice ilustrace směrem k dalším technikám a médiím –
k volné kresbě, ke grafice, koláži, komiksu, k autorské knize,
k textilnímu výtvarnictví, akčnímu umění, nebo k animovanému filmu.
Žádné komentáře:
Okomentovat