ve spolupráci s Alešem Holmanem
2014
Studie bytového domu do Horní Libně pro nějž je charakteristické
citlivé zapasování do krásné terénní konfigurace - k lomu.
Pro návrh bylo důležité citlivé začlenění do terénu, kvalitní parkové prostory mezi bytovými domy.
Lokalita
Starý lom
v Horní Libni s jedinečnou terénní konfigurací byl určitě největším
inspiračním zdrojem pro těchto pět bytových domů. Jsme ve výškově silně
diferencované lokalitě: nahoře Starý Prosek s kostelem, hřbitovem, starými
nízkými domy a výhledem na celou Prahu, dole severní konec Horní Libně s novodobými
bytovými domy. Tato přírodní terénní hrana je ještě nepříliš dotčena lidskou
činností – nedaleko je i jedinečná lokalita Proseckých pískovcových skal
s rozsáhlou sítí podzemních chodeb vytvářených člověkem.
Náš malý obytný
komplex je citlivě do této krajinné konfigurace zapuštěn. Domy mají dva, jeden i tři byty na
patro a společný dvoupodlažní parking s vjezdem o úroveň níže položenou ulicí
Karla Hlaváčka.
Koncept
Jedním ze
silných témat je tu zahušťování města kombinované s ekologickým aspektem.
Zahušťování města se dnes týká především té části Prahy, která leží mezi urbanismem
devatenáctého století a moderním městem konce dvacátého století
s hromadnou výstavbou bytových komplexů sedmdesátých a osmdesátých let. Každé
takovéto místo je ale něčím jedinečné, specifické. Neexistuje universální
řešení.
Další
aspekt, který bychom neměli pominout je i v dnešní době hodně
frekventované ekonomické téma. Hledali jsme co nejjednodušší řešení, které by odolalo
i předpokládaným materiálovým a dispozičním změnám a úpravám – ze dvou pater společného
suterénu vyrůstá a je na ně napojeno pět v podstatě identických samostatných
objektů.
Domy jsou
shodné, ale s jemnou geometrickou hrou, kdy tři a dva domy mají vždy stejnou
fasádu a jeden z pěti domů je otočen svou plochou svažitou zelenou
střechou na jinou stranu než ostatní. Vytvořili jsme řešení, které za určitých
podmínek umožňuje použití i jiných – levnějších materiálů, než je ve finální
studii (dřevo a zelená fasáda), se zachováním koncepčních a estetických kvalit
záměru.
Jaké jsou
tedy souhrnně kompoziční principy, které tu používáme?
V návrhu
nám šlo především o (1) hledání a definici čistého geometrického tvarosloví,
obnovu (2) majestátnosti prostoru, důležitá byla i (3) dokonalost proporcí a
pečlivé vylaďování vzájemných harmonických vazeb, (4) šlo nám ale i o vztah
materiálu a světla a (5) uchopování a rozvíjení témat ekologie.
K jednotlivým
tématům podrobněji
(1)
hledání a definice čistého geometrického tvarosloví:
Čisté
geometrické tvarosloví a jeho tvorba je jednou z důležitých činností, která je při
generování kvalitního architektonického prostoru mimořádně důležitá. V dnešní
době, pro kterou je charakteristické rozptylování a prosazování úzce
ekonomických a komerčních zájmů a tlaků, je přehledné a jasné strukturování
všech tipů prostorů nezbytností. Geometrické prosté tvarosloví tak umožňuje
snadnou orientaci a vytváření smysluplného komunikativního prostoru.
(2)
obnova majestátnosti prostoru:
Další
bod, který je zcela v kompetenci kvalitní architektury. Obvykle říkáme, že
není problém za mnoho peněz udělat kvalitní stavbu, ale s pomoci minima
výrazových prostředků, standardních materiálů vytvořit monumentální prostor – to
je výzva. Obnovu monumentality a majestátnosti veřejného společenského prostoru
vnímáme v dnešních podmínkách jako něco velmi důležitého.
(3)
dokonalost proporcí a pečlivé vylaďování vzájemných harmonických
vazeb:
I u
tohoto projektu šlo o vyvažování značně protichůdných motivů a aspirací – kvalitní
bydlení v zeleni, které by bylo zároveň v těsné blízkosti centra. Bydlení
vysokého prostorového a funkčního standardu, které by bylo zároveň ekonomicky
přijatelné. Vyvážení veřejných, poloveřejných a takřka soukromých prostor v těsné
blízkosti domů. To vše ve svých rozporech krocené do harmonických vazeb a
vztahů.
(4)
vztah materiálu a světla:
Světlo je
jeden ze zásadních výrazových prostředků architektury. Postup slunce po obloze během
ročních období byl v závislosti na klimatickém pásmu vždy jedním z nejdůležitějších
aspektů, které architektura řešila. U tohoto komplexu práci se světlem doplňují
zelené fasády i zeleň padající ze střech.
(5) uchopování
a rozvíjení témat ekologie:.
Ekologie má dnes úplně jinou naléhavost, než na počátku
sedmdesátých let, V šedesátých letech se objevila řada staveb, u kterých
jejich architektonický výraz přímo závisel na použitých technologických
řešeních. Jako příklad můžeme uvést domy manželů Machoninových (paní
Machoninová se k potenciálním necitlivým úpravám svých staveb – jako DBK –
vyjadřuvala jednoznačně – „tak to raději zbourejte“). I v případě těchto
bytových domů počítáme se zateplením v tzv. pasivního standardu, kde jako
u obdobných staveb obvodový plášť představuje samostatný celek budovy
s vlastním estetickým vyzněním.
Žádné komentáře:
Okomentovat