ve spolupráci s Marcelem Šípkou, Karolínou Vojáčkovou
2014
https://www.cka.cz/cs/souteze/vysledky/centrum-mesta-a-prostor-autobusoveho-nadrazi-milevsko
Koncept
Milevsko - v návrhu se pokoušíme
znovuvydefinování nejen centra, ale zabývali jsme se celou obcí. Centrum rozvíjíme okolo dvou společenských prostor
- náměstí. Do těžiště obou vkládáme drobnou vodní plochu. U historického
náměstí je to nová kašna před radnici. Současnou sochu s vodním prvkem,
která dominuje severnímu konci náměstí posouváme do těžiště druhého z koncipovaných
společenských prostor. Oba dva prostory pak citlivě doplňujeme - historické náměstí
pro lepší obyvatelnost pořádáme do několika částí - celou její severní část
doplňujeme blokem zeleně. Menší nové náměstí doléhá k novému velkému bloku,
do kterého umísťujeme redukované autobusové nádraží.
Historické náměstí bylo vždy otevřené až po fasády
domů, plocha před kostelem nebyla členěna. V takovýchto obcích bylo náměstí
- náves centrem, kde se odehrávalo vše podstatné. Nejen u obcí, u kterých není
pro jejich velikost reálné vybudování obchvatu se centrum obce stává i hlavní
silniční křižovatkou, kdy centrum obce tak není cílem, ale je pouze tranzitním
místem. Zde jej však hlavní průtahová doprava koncentrována do průtahu na
severu obce. V našem případě jsme chtěli z hlavního náměstí udělat i
místo, které by zároveň bylo zcela přirozeně i kvalitním společenským centrem.
Zásadně podporujeme tradiční dominantu obce vnímatelnou jak z na náměstí, tak i
z dálkových pohledů. Hlavní zpevněnou plochu začínáme skoro už těsně před
kostelem. Proporce této zpevněné plochy je ve vztahu ke kostelu i celému
náměstí adekvátnější. V jeho severní části do zpevněné plochy doplňujeme
stromy. Kmeny by měly být vysoké aby pod nimi bylo možno pohodlně procházet,
doplnit ji lavičkami, provozovat tu různé společenské funkce.
Pokud jde o využití, jsou pro nás důležité daleko více
hrany ulic a náměstí, výšku zástavby, procento zastavění, než jejich konkrétní
využití – v takto definovaných blocích pak mohou být různé funkce.
Doprava
Dlouho jsme zvažovali, zda autobusoví nádraží vymístit
z centra. Probírali jsme varianty pro to vlakové nádraží, nebo asfaltovou
plochu poblíž nájezdu na komunikaci na Tábor, nebo v místě současných
autobusových opraven. Otázka je, zda koncentrace osob v centru související
s hromadnou dopravou je pro tuto obec spíš pozitivní, nebo svou zátěží
negativní.
Nakonec jsme zredukované nádraží nechali
v centru. I tam jsme ale prověřovali různé varianty. Od průjezdné (kdy by
se vyjíždělo vedle fary uprostřed náměstí) po takové, kdy by z této ulice byl
dokonce vjezd i výjezd. Finální řešení je ze všech nakonec to nejjednodušší.
Vjezd i výjezd do prostoru autobusového nádraží ponecháváme v dnešní
podobě.

Žádné komentáře:
Okomentovat